ثبت نام صندوق فروش پزشکان در سامانه مالیاتی به همراه آموزش

سامانه ثبت مشخصات صندوق فروش (کارتخوان پزشکان و سایر مشاغل)

سامانه ثبت مشخصات صندوق فروش پزشکان و سایر مشاغل و حافظه مالیاتی در راستای آئین نامه تبصره (۲) ماده (۱۶۹) قانون مالیات های مستقیم و بند(ی) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ ایجاد گردیده است. مودیان مشمول این قوانین مکلفند، اطلاعات پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی خود را در موعد قانونی مقرر، در این سامانه ثبت نمایند. مودیانی که ثبت اطلاعات را تمکیل نموده و شناسه یکتای حافظه مالیاتی خود را دریافت نمایند، از تسهیلات و مشوق های مالی تعیین شده در قوانین بهره مند خواهند شد.

بند “ی” تبصره ۶ قانون بودجه ۹۸

کلیه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران و یا سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی ایران صادر می شود، مکلفند در چهارچوب آیین نامه تبصره ۲ ماده ۱۶۹قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۱۳۶۶/۱۲/۴ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن از ابتدای سال ۱۳۹۸از پایانه فروشگاهی یا صندوق فروش استفاده کنند.

 مراحل ثبت نام صندوق فروشگاهی (کارتخوان) در سامانه مالیاتی:

مرحله یک:

برای شروع مودی ابتدا باید فرآیند ثبت نام الکترونیک خود را تکمیل نموده و در وضعیت ۴۵ قرار گرفته باشد.

صندوق فروش پزشکان

تکمبل ثبت نام الکترونیک و رسیدن به ضعیت ۴۵:

پس از دریافت اطلاعات کاربری شما باید وارد سامانه ثبت نام شوید. پس از ورود باید اطلاعات تکمیلی در خصوص بنگاه اقتصادی خود را در فرم های این سامانه تکمیل نمایید. همچنین می توانید اطلاعات پایه که در مرحله ثبت نام ثبت کرده اید ویرایش نمایید. در نهایت پس از تکمیل همه اطلاعات خواسته شده کلید تایید نهایی را فشار دهید.
پس از تایید مرحله صحت سنجی اطلاعات آغاز خواهد شد. در این مرحله تمامی اطلاعات شما در مرحله ثبت نام در واحدهای ستادی و واحدهای میدانی و همچنین پرونده فیزیکی مالیاتی شما در حوزه بررسی شده و در صورت وجود مغایرت پیامکی جهت اصلاح اشکالات به شما ارسال خواهد شد.در نهایت چنانچه اطلاعات ثبت نام شما مورد تایید سازمان قرار گیرد شما به مرحله نهایی ۴۵ رسیده و امکان ارسال اظهارنامه الکترونیک و همچنین استفاده از سایر خدمات سازمان را خواهید داشت.

خلاصه فرایند ثبت نام الکترونیک:

۱- پیش ثبت نام الکترونیک:

نقطه شروع فرایند ثبت نام الکترونیک مرحله پیش ثبت نام می باشد. در این مرحله اطلاعات پایه ای از شما دریافت می شود. در ادامه پس از تکمیل اطلاعات درخواستی و فشردن کلید تایید نهایی وارد مرحله بعدی خواهید شد. چنانچه تا هفت روز اطلاعات خود را تایید ننمایید پرونده ایجاد شده به صورت خودکار حذف خواهد شد.

۲- صحت سنجی اطلاعات:

در این مرحله بخشی از اطلاعات ثبت شده شما در مرحله پیش ثبت نام از منابع مختلف سازمانی استعلام و بررسی شده و صحت آن مورد آزمون قرار خواهد گرفت. چنانچه به هر دلیل در اطلاعات مغایرتی یافت شود، موضوع با پیامک به شما اطلاعات داده شده و شما مجدد باید وارد سامانه پیش ثبت شده و مرحله یک را تکرار نمایید.

۳- تولید و ارسال اطلاعات کاربری:

چنانچه اطلاعات اولیه پیش ثبت نام شما مورد تایید سازمان قرار گیرد برای شما یک نام کاربری و کلمه عبور ایجاد خواهد شد. این اطلاعات به صورت پیامک روی شماره تلفن همراه ثبتی شما ارسال خواهد شد. باید دقت داشت اطلاعات کاربری محرمانه بوده و مسئولیت سوء استفاده از آن برعهده شما خواهد بود.

۴- ثبت نام الکترونیک:

پس از دریافت اطلاعات کاربری شما باید وارد سامانه ثبت نام شوید. پس از ورود باید اطلاعات تکمیلی در خصوص بنگاه اقتصادی خود را در فرم های این سامانه تکمیل نمایید. همچنین می توانید اطلاعات پایه که در مرحله ثبت نام ثبت کرده اید ویرایش نمایید. در نهایت پس از تکمیل همه اطلاعات خواسته شده کلید تایید نهایی را فشار دهید.

۵- اعتبارسنجی ستادی و میدانی اطلاعات و رسیدن به مرحله نهایی ۴۵:

 در این مرحله تمامی اطلاعات شما در مرحله ثبت نام در واحدهای ستادی و واحدهای میدانی و همچنین پرونده فیزیکی مالیاتی شما در حوزه بررسی شده و در صورت وجود مغایرت پیامکی جهت اصلاح اشکالات به شما ارسال خواهد شد.در نهایت چنانچه اطلاعات ثبت نام شما مورد تایید سازمان قرار گیرد شما به مرحله نهایی ۴۵ رسیده و امکان خدمات سازمان را خواهید داشت.

 

ورود به سامانه پیش ثبت نام مالیاتی

مرحله دو:

ثبت مشخصات صندوق فروش پزشکارن و سایل مشاغل:

برای مودیانی که همه اطلاعاتشان از سمت سازمان تایید گردیده است می توانند از منوی سایر خدمات در ثبت نام الکترونیک گزینه ثبت مشخصات صندوق فروش و حافظه مالیاتی را انتخاب و فرآیند ثبت مشخصات صندوق فروش و حافظه مالیاتی را آغاز نمایند.

 

ورود به سامانه مالیاتی ثبت صندوق فروشگاهی 

صندوق فروش پزشکان

برخی از سوالات مهم در خصوص ثبت نام صندوق فروش پزشکان در سامانه مالیاتی:

تاریخ مشمولیت، مشمولین خدمات درمانی تاریخ ۱۳۹۸/۰۱/۰۱ است.

نوع مشمولیت چیست ؟

مودی در این فرم نوع مشمولیت خود را با توجه به فراخوان های مربوط به صندوق فروش تعیین و در لیست مورد نظر انتخاب می نماید.

مشمولین خدمات درمانی، مشمول بند ی تبصره ۶ قانون بودجه ۱۳۹۸ می باشند.

تاریخ مشمولیت چیست ؟

تاریخ مشمولیت برای مودیانی که در حال فعالیت هستند از تاریخ فراخوان و برای مودیانی که بعد از تاریخ فراخوان شروع به فعالیت رسمی نموده اند از تاریخ شروع فعالیت آن ها می باشد که مودی باید در فیلد مربوطه تعیین نماید.

شماره سریال صندوق چیست ؟

شماره سریال صندوق همان شماره سریال کارتخوان می باشد که توسط شرکت های تأمین کننده که مجوز ارائه پایانه فروشگاهی (کارتخوان) را از سازمان مالیاتی کشور دریافت نموده اند برای هر دستگاه به صورت منحصر به فرد تخصیص داده شده است و در هنگام دریافت پایانه فروشگاهی (کارتخوان) در اختیار مودی قرار می گیرد.

مدل دستگاه چیست ؟

مدل دستگاه کارتخوان که توسط شرکت ارائه شده ( شرکت های ارائه کننده خدمات پرداخت) اعلام می شود.

سریال حافظه مالیاتی چیست ؟

شماره سریال حافظه مالیاتی توسط شرکت های تأمین کننده که مجوز ارائه پایانه فروشگاهی (کارتخوان) را از سازمان مالیاتی کشور دریافت نموده اند برای هر حافظه به صورت منحصر به فرد تخصیص داده می شود و در هنگام ارائه آن را در اختیار مودی قرار می دهند.

تاریخ شروع بهره برداری چه زمانی می باشد؟

دریافت شناسه حافظه مالیاتی از طریق پیامک سازمان و استفاده از دستگاه کارتخوان می باشد. این قلم اطلاعاتی پس از راه اندازی کارتخوان در سامانه ثبت می شود.

وضعیت سامانه و تاریخ آن به چه معناست؟

این امکان برای مودی در نظر گرفته شده است که در صورت تعطیلی موقت و یا دائم بنگاه اقتصادی قابلیت اعلام و غیرفعال شدن موقت یا دائم پایانه فروشگاهی (کارتخوان) و حافظه مالیاتی خود را در سامانه داشته باشد.

مودی چگونه می تواند شناسه حافظه را دریافت نماید ؟

پس از تکمیل ثبت نام و تایید مشخصات ثبت شده توسط مودی، از طریق سازمان امور مالیاتی کشور بصورت پیامک برای مودی ارسال می گردد.

آیا مودی می تواند بدون دریافت شناسه حافظه از سازمان مالیاتی صورتحساب صادر نماید ؟

خیر، مودی بدون دریافت شناسه حافظه از سازمان امور مالیاتی نمی تواند صورتحساب صادر نماید.

آیا می توانیم چند کارتخوان شرکتهای مختلف ارائه کننده خدمات پرداخت را در یک مکان استفاده نمود ؟

بله امکان استفاده از چند کارتخوان از شرکتهای مختلف ارائه کننده خدمات پرداخت در یک مکان وجود دارد.

آیا امکان ثبت مشخصات تمام دستگاههای کارتخوان بانکی به عنوان پایانه فروشگاهی در سامانه ثبت نام وجود دارد ؟

تنها کارتخوان هایی که استانداردهای پایانه فروشگاهی را دارا باشند، قابلیت ثبت نام را خواهند داشت. استانداردها به صورت سیستمی کنترل می شوند. اگر امکان ثبت دستگاه کارتخوانی در سامانه وجود ندارد، به این مفهوم است که این دستگاه به علت عدم رعایت استانداردهای سامانه صندوق فروش فاقد تأییدیه سازمان امور مالیاتی کشور می باشد.

در این صورت مشمولین محترم (پزشکان) می بایست در اسرع وقت برای رفع مشکل به بانک مربوط یا شرکت ارائه کننده دستگاه کارتخوان خود مراجعه نمایند.

در صورت انتقال پایانه فروشگاهی (کارتخوان) از یک محل فعالیت به محل فعالیت دیگر مودی باید چه اقدامی انجام دهد؟

ابتدا باید در این سامانه پایانه فروشگاهی (کارتخوان یا صندوق فروش پزشکان)  قبلی را غیر فعال نماید سپس بعد از تایید و غیر فعال شدن توسط سازمان مودی می تواند اطلاعات پایانه فروشگاهی (کارتخوان یا صندوق فروش پزشکان) جدید را وارد نماید و فرآیند ثبت پایانه فروشگاهی (کارتخوان) را از اول شروع نماید.

گفتگوی رییس کل سازمان مالیاتی در تاریخ ۱۳۹۸/۰۶/۲۳ در رابطه با ثبت نام پزشکان
رییس کل سازمان مالیاتی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در تاریخ ۱۳۹۸/۰۶/۲۳ اظهار داشت که تاکنون حدود ۲۰ درصد یا همان ۱۵ هزار نفر به سامانه مالیاتی متصل شده اند و همچنین ایشان افزودند تا پایان شهریور ۹۸ این عدد را به درصد قابل توجهی افزایش خواهیم داد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *