خانه / آموزش / آموزش راهکاران -جلسه دهم صدور سند کل

آموزش راهکاران -جلسه دهم صدور سند کل

صدور سند کل

مقدمه

سند کل، سندی است که با استفاده از اطلاعات اسناد حسابداری و بر مبنای حساب های کل در سیستم تهیه می شود. بر اساس این سند است که می توان گزارش دفاتر قانونی را تهیه نمود و بر اساس این گزارش دفاتر قانونی سازمان تدوین می شود.

گام های کاربری و ورود اطلاعات

۱٫ از مسیر مالی => دفتر کل => اسناد، گزینه “صدور سند کل” را انتخاب نمایید. به این ترتیب سیستم فرم زیر را به شما نمایش می دهد:

۲٫ در این مرحله گزینه “ادامه” را انتخاب نمایید تا سیستم فرم زیر را به شما نمایش دهد:

۳٫ در اینجا لازم است بازه زمانی اسناد حسابداری را که می خواهید در تهیه سند (اسناد کل) در نظر گرفته شوند را مشخص نمایید.

در صورتی که بخواهید به جای تعیین بازه زمانی از شماره سند برای تعیین بازه در نظر گرفتن اسناد حسابداری استفاده نمایید در فیلد “فیلتر”، به جای گزینه “تاریخ”، گزینه “شماره سند” را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که تنها در صورتی می توانید از شماره سند برای تعیین بازه اسناد حسابداری مورد نظرتان استفاده کنید که در پیکربندی دفتر کل روش قعطی کردن و شماره گذاری اسناد در سطح کل شعب انتخاب شده باشد.

۴٫ پس از اینکه بازه اسناد مورد نظرتان را انتخاب نمودید (بر اساس تاریخ یا شماره سند) گزینه” ادامه” را انتخاب کرده تا سیستم فرم زیر را به شما نمایش دهد. در این فرم لیست اسناد حسابداری ای که در بازه انتخابی شما وجود دارند نمایش داده می شوند.

۵٫ در صورتی که لیست اسناد حسابداری منطبق با اسنادی است که می خواهید برای آنها سند کل صادر کنید گزینه “ادامه” را انتخاب نمایید. به این ترتیب سند (اسناد کل) مورد نظرتان در سیستم ثبت می شود.

توجه داشته باشید که پس از صدور سند کل امکان ثبت هیچ گونه سند حسابداری ای به تاریخ کوچکتر یا مساوی تاریخ سند کل وجود نخواهد داشت.

قواعد اصلی و کارکردهای جانبی

صدور سند کل ماهیانه

در صورتی که در زمان صدور سند کل گزینه “صدور سند ماهانه” (پیکان شماره ۱) را انتخاب نمایید، در محدوده انتخاب شده برای صدور سند کل  به ازای اسناد حسابداری صادر شده در هر ماه، یک سند کل صادر می شود.

صدور سند کل روزانه

در صورتی که در زمان صدور سند کل گزینه “صدور سند روزانه” (پیکان شماره ۱) را انتخاب نمایید، در محدوده انتخاب شده برای صدور سند کل  به ازای اسناد حسابداری صادر شده در هر روز، یک سند کل صادر می کند.

نکته : در صورتی که برای این فیلد “روش صدور سند” هیچ گزینه ای انتخاب نشده باشد، یک سند کل به ازای محدوده انتخاب شده و بر اساس کلیه اسناد صادر شده در این بازه، صادر می شود.

صدور اسناد کل جداگانه برای اسناد پایان سال

در زمان صدور سند کل، در صورتی که گزینه “صدور سند کل مجزا برای اسناد پایان سال” (پیکان شماره ۲) را انتخاب نمایید، به ازای اسناد پایان سال در محدوده مشخص شده، سند کل جداگانه صادر می شود.

نکته : اسناد پایان سال عبارتند از : تعدیل ماهیت، بستن حساب ها، اختتامیه و افتتاحیه.

کنترل های ویرایش تاریخ سند کل

پس از اینکه سند کل را صادر نمودید، می توانید تاریخ آن را تغییر داده و ذخیره نمایید. در زمان ویرایش تاریخ سند کل موارد زیر باید  رعایت شود :

۱٫ تاریخ سند کل نباید کوچکتر از بزرگترین تاریخ سند حسابداری ای باشد که در سند کل انتخاب شده وجود دارد. (بزرگتر یا مساوی باشد)
۲٫ تاریخ سند کل نباید بزرگتر سند کلی باشد که پس از سند کل انتخابی وجود دارد. (کوچکتر یا مساوی باشد.)
۳٫ بین تاریخ قبلی سند کل و تاریخ جدید هیچ سند حسابداری ای وجود نداشته باشد. (در تاریخ مساوی تاریخ جدید سند کل نیز نباید سند حسابداری وجود داشته باشد.)

باکس شناور "همچنین ببنید"

خرید و فروش وانبار سپیدار

آموزش تخصصی سیستم خرید،فروش و انبار سپیدار سیستم

آموزش تخصصی سیستم خرید،فروش و انبار سپیدار سیستم به همراه مثالهای کاربردی حسابداری خرید و فروش و اجرای آن در نرم افزار جهت دانلود رایگان اماده نموده است

یک نظر

  1. ممنون. خیلی کاربردی و مفید هست. خیلی خیلی عالی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *