هوش تجاری BI

bi

هوش تجاری چیست؟

هوش تجاری (Business Intelligence) مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و ابزارها است که داده‌های خام رو با هدف تحلیل تجاری به اطلاعات معنادار و مفید تبدیل میکنه. فناوری‌های BI این قابلیت رو دارند که مقدار زیادی از داده‌های ساختارنایافته رو بررسی کنند تا به تشخیص، توسعه و ایجاد فرصت‌های تجاری کمک کنند. هدف هوش تجاری اینه که به تفسیر این داده‌ها کمک بکنه. شناختن فرصت‌های جدید و استقرار استراتژی موثر مبتنی بر این شناخت میتونه مزیت رقابتی و ثبات بلندمدتی رو برای شرکت‌ها ایجاد بکنه.

فناوری‌های BI نماهای تاریخی، جاری و پیشبینانه رو از فعالیت‌های تجاری فراهم می‌کنند. کارکردهای معمول این فناوری‌ها این موارد هستند:

  • گزارش‌گیری
  • پردازش تحلیلی آنلاین
  • تجزیه و تحلیل
  • داده کاوی
  • فرایند کاوی
  • پردازش پیچیده رویداد
  • مدیریت عملکرد تجاری
  • محک زنی یا بنچمارک کردن
  • متن کاوی
  • تحلیل پیشگویانه
  • تحلیل تجویزی

در نوشته‌ی دیگری در مورد مفهوم هر کدام از واژه‌های بالا صحبت می‌کنم. چیزی که می‌خوام از این قسمت دریافت کنیم اینه که هوش تجاری از دو راه میتونه تعریف بشه:

در تعریف اول، که در ابتدای نوشته هم ارائه شد، هوش تجاری مجموعه‌ای از متدولوژی‌ها، فرایندها، معماری‌ها و فناوری‌هایی است که داده‌های خام رو به اطلاعات تبدیل میکنه. در این تعریف BI شامل اصطلاحات مربوط به لایه‌های زیرین و فنی و همچنین خروجی‌هایی مثل گزارش‌ها میشه. در اینجا هوش تجاری اصطلاحن یک «عبارت چتر» است که مفهوم‌های زیادی رو در خودش جا میده.

در تعریف دوم، میتونیم هوش تجاری رو تنها به لایه بالایی معماری BI تعبیر کنیم که توسط کاربر به صورت گزارش، تحلیل و داشب%